FYSIIKKAVALMENNUSTA AGILITYOHJAAJILLE

Tarjoamme fysiikkavalmennusta agilityohjaajille etä- ja lähivalmennuksena. Kauttamme myös opiskelijahierontaa. Toimimme Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan alueella.

SPORTTISTARTTI 2.4-3.6-2018

Oletko lunastanut alennuskoodin helmikuussa alkavaan valmennukseen? Jos koodi on hukassa, saat sen uudestaan laittamalla sähköpostia osoitteeseen: info@sporttitassu.fi

ROSA-MARIA

Yrityksen takana olen minä, Rosa-Maria Ikäheimonen, 28-vuotias agilityharrastaja Pornaisista. Olen harrastanut agilitya vuodesta 2010, kahdessa eri kokoluokassa. Päädyin lajin pariin jackrussellinterrieri Pyryn kanssa ja nykyään harrastelen ja kisaan agilitya bordercollie TheJutin kanssa.

MINUN TARINA

Agility on hauskaa ja vauhdikasta tiimityötä koiran kanssa, ja juurikin tästä syystä laji vei minut totaalisesti mennessään! Aloitin agilityn -kuten moni muukin, lajivalmennuksen eli agilitytreenien parissa.

Agilitytreeneissä pääpaino on luonnollisesti koiran kouluttamisessa ja ohjaamisessa. Kuitenkin minun tapauksessani taidot eivät ohjaajana kovin vahvat olleet.

Tästä syystä kaipasin kovasti lajiharjoittelun tueksi valmentajaa, joka oli perehtynyt  agilityohjaajan oheisharjoitteluun. Onhan ohjaajan rooli kuitenkin suuri. Itseasiassa eihän agilitya tapahdu ilman ihmistä.

Tuntui turhauttavalta käyttää arvokkaat treeniminuutit siihen, että en itse osannut, tajunnut  tai hahmottanut kehoa saatika ohjauskuviota.

Halusin nostaa harjoitteluni laatua ja aloin tuumasta toimeen. Treenasin mm. muiden lajien fysiikkavalmentajien opissa ja huomasin pian, että agilitysta tuli huomattavasti helpompaa kun panostin oheisharjoitteluun ilman koiraa, agilitytreenien ulkopuolella.

Treeniaika ei kulunut enään siihen, että en hahmottanut käsien ja jalkojen suuntaa.

Kipinä oli syttynyt ja kouluttauduin itse personal traineriksi. Olen iloinen, kannustava ja eteenpäin puskeva ihminen ja nautin olla koutsina. Mikäs sen mukavempaa, kuin puskea eteenpäin muita lajin harrastajia!

Raskaus ja agility

Sain ensimmäisen lapseni syksyllä 2016 ja tuolloin ei jäänyt epäselväksi, että heikompi kehonhallinta, hidastunut reaktiokyky sekä voimattomat jalat heikensivät tekemisemme laatua TheJutin kanssa aika paljon. Palauduttuani raskaudesta oli kyllä kiva päästä taas “kuntoon” ja kiinni agilityn tekemiseen.

Lapsen myötä opin myös arvostamaan entistä enemmän oman jaksamisen merkitystä. On tärkeää nukkua hyvin ja riittävästi, syödä, juoda, liikkua ja joskus vain olla 🙂

Agility on taitolaji

Agilitysta kiehtovaa tekee erityisesti sen monimutoisuus. Siinä vaikuttaa ennenkaikkea koiran taidot ja esteosaaminen, koirakon saumaton yhteistyö sekä ohjaajan fyysiset ja psyykkiset ominaisuudet.

Ohjaajan fysiikkaharjoittelu ei ole minun näkemykseni mukaan pelkkää “kuntoa ja fysiikkaa”  ja agilityohjaajan oheisharjoittelun tavoitteet määräytyvät yksilöllisesti tai oikeammin koirakkokohtaisesti:

kenelle se on kunnon kohottamista, kenelle koordinaatiokyvyn kehittämistä, kuka oppii analysoimaan ja pohtimaan tarkemmin omaa tekemistä radalla, kenelle parempi uni ja syöminen parantaa vireystilaa ja jaksamista pitkinä kisapäivinä.

Nämä ovat asioita, joita minä kartoitan valmennettavieni kanssa.

Liikkeen suunta ja kehonviestit ovat tärkeitä elementtejä koiralle. Näitä opitaan koko ajan lajtreenin lomassa, mutta väittäisin, että treenaamisen laadun tasoa harjoitteluun saa nostettua kun töitä tekee lajitreenien ulkopuolella.

Oikea-aikainen ohjaus ja saumaton yhteistyö

Oikea-aikainen ohjaus edellyttää ennenkaikkea oman koiran tuntemista sekä yhteistyön hioutumista yhteen. Kaikenlainen tekeminen yhteistyössä koiran kanssa -mukaanlukien agilitytreenit, ovat parasta harjoitusta tähän.

Kun kokonaisuus on tasapainossa, tekemisen laatu paranee. Laatua ylläpitää mm. se, että voit keskittyä sataprosenttisesti agilityyn, etkä esimerkiksi siihen, että: en jaksa,  en ehdi tai en ymmärrä/osaa/tajua.

Jokainen turha toisto kuormittaa koiraa, miksi et tekisi jokaista toistoa niin laadukkaasti kuin pystyt?

Ohjauskuvioiden hyvä hallinta vaatii toistoa ja toiston taustalla aina ymmärrystä mitä olet tekemässä: mihin jalka menee, missä käsi on, mihin katson ja missä koira jne. Kuten aikaisemmin mainitsin, fysiikkavalmennus ei ole “vain fysiikkaa”, vaan taidon oppimista, motoriikan hallintaa, analysointia ja ymmärrystä.

Mottoni on: Dream it, want it, do it!

Terveisin: Rosa-Maria

Koulutus: lääketeknikko (2009), farmaseutti (2013), FAF personal trainer (2016), hierojaopiskelija (2018). Mukana useassa valmennustiimissä mm. SAGI:n TopTeam eteläisessä tiimissä kaudella -17-18.

ASIAKKAAMME KERTOVAT

“Mä olen TODELLA tykännyt näistä Rosa-Marian valmennuksista, eritoten tää 2:n. Ihan huippu! Mä olin jo oikealla tiellä mutta tää valmennus vei minut ainakin ihan uudelle levelille ja tajunnnantasolle! Minusta tässä 2:ssa ei ollut pelkästään kyse fysiikkavalmennuksesta vaan paljon isommasta ”ymmärryksen” tasosta just agilityyn ja siihen mitä tää laji vaatii . Eli arvostan oikeasti todella korkeelle Rosa-Marian ammattitaitoa ja kykyä puskee ihmisistä se ”oma äly” mukaan tekemiseen! 2:ssa pääsee oivaltamaan, vastaukset ei välttämättä ole valmiita. Eniten hienointa tässä on se että Rosa-Maria saa kaiken tämän tehtyä verkkovalmennuksen välityksellä, mihin ei kovin moni pysty! Ja sitten se kun joku tekee oikeesti sydämmellä sitä omaa juttuaan niin se vaan näkyy (ja tarttuu) ❤️ ja Rosa-Maria todellakin tekee! Tää on ihan must valmennus jokaiselle agilityharrastajalle! ps. edelleen vaan niin hemmetin innoissaan 2:n treeneistä”

Maarit Pohjola

SPORTTISTARTTI 2 -etävalmennus syksy 2017

“Valmentajana Rosa on ollut ihanan positiivinen, energinen ja kannustava. Hänen kanssa on ollut helppo tehdä yhteistyötä. Kuntosali ohjelmassa oli otettu hyvin huomioon minun ”heikkoudet” ja ”vahvuudet”. Eli ohjelma oli tehty juuri minulle. Aikaisempaa kokemusta kuntosali treenaamisesta minulla ei ole, mutta tämän projektin myötä olen päässyt hyvään alkuun. Ravintoasioihin Rosa on perehtynyt äärimmäisen hyvin. Sain hyviä neuvoja siihen miten tulisi syödä terveellisesti. Nyt olenkin pienin askelin mennyt parempaa suuntaan tässä asiassa. Olen älyttömän tyytyväinen näinkin lyhyessä ajassa saavutettuihin tuloksiin. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kiitos Rosalle, oot mahtava!!!”

Nainen, 38-vuotta

PT-ASIAKAS

Hyvä tyytyväinen fiilis on, pysyin terveenä koko valmennuksen ajan, pystyin tekemään treenit aikataulussa ja treeniohjelman ansiosta kuntoni on selkeästi parantunut. Ohjelmalta sain sen mitä halusinkin eli loistavan startin oman kunnon kohottamiseen. Seurakavereiden tuki oli tärkeää, teimme aina treenin2 kimpassa perjantaisin ja aiomme jatkaa niitä edelleen. Etävalmennus toimi kivasti, kun treeniohjeet videoineen oli selkeät. Kiitos sinulle hyvin toteutetusta valmennuksesta! ?

Nainen, 38-vuotta

SPORTTISTARTTI -etävalmennus

“Hyvä treeniohjelma myös tällaiselle ei-niin-huippukunnossa olevalle harrastajalle, oli helppo treenata oman tason mukaisesti kun ohjeet olivat selkeät ja kattavat. Oman kehonhallinta parani hämmästyttävän paljon ja nopeasti. Etävalmennuksen etuja oli myös ettei treenit olleet sidottu aikaan eikä paikkaan vaan ne pystyi tekemään aina silloin kun itselle parhaiten sopi.”

Leena

SPORTTISTARTTI -etävalmennus syksy 2017

“Todella hyvä ja kiva treeniohjelma. Kunto nousi kohisten ja yllättävän helposti kun teki oikeita asioita oikein. Kun treenit on suunniteltu agilitya silmällä pitäen, niin tulokset tuntuvat heti radalla ja oma motivaatio on kohdallaan. Tämä nosti upeasti treeni-intoa jatkoonkin”

Essi

SPORTTISTARTTI -etävalmennus syksy 2017

“Pakko kehua vähän! Oon niin innoissani noista treeneistä! Oikeat lihakset ovat vahvistuneet, en oo kuitenkaan yhtään jumissa. Urheiluvammoista kärsineet jälkani olivat menettäneet kaiken ponnistusvoiman ja joustavuuden ja se tuntuu palautuvan! Lisäksi treenit ovat sopivan vaihtelevia, rankkoja, mutta hauskoja! Tää on niin kivaa-agiradallakin vauhti tuntuu helpommin irtoavan! Olinkin jo niin kyllästynyt tunnin pk-juoksulenkkeihin…

Nainen, 47-vuotta

SPORTTISTARTTI  – etävalmennus