FYSIIKKATREENIÄ agilityohjaajille

Sporttitassu tarjoaa fysiikkavalmennusohjelmia agilityohjaajille etävalmennuksena ainoana Suomessa. SPORTTISTARTTI- etävalmennukseen on osallistunut jo satoja agilityohjaajia ympäri Suomen. Haluatko kohottaa kuntoasi? Oletko osallistumassa kesän 2018 SM-kisoihin? Kysymme tämän siksi, koska seuraava etävalmennus hioo fysiikkasi terävimpään terään näihin kesän arvokisoihin.

FYSIIKKATREENIÄ agilityohjaajille

Sporttitassu tarjoaa fysiikkavalmennusohjelmia agilityohjaajille etävalmennuksena ainoana Suomessa. SPORTTISTARTTI- etävalmennukseen on osallistunut jo satoja agilityohjaajia ympäri Suomen.

SPORTTITASSU

Olemme erikoistuneet agilityharrastajien kokonaisvaltaiseen fysiikkavalmennukseen, hyvinvointia unohtamatta. Toimimme Uudenmaan alueella.

ajankohtaista

Tammikuussa startannut “Agilitykoirakon yksilöllinen fysiikkavalmennus” yhteistyössä eläinfysioterapeutti Ulla Tuomen kanssa on lähtenyt vauhdilla käyntiin.

Hierontapalvelut

Voit varata ajan opiskelijahierontaan -opiskelijahinnalla

sporttistartti starttaa taas!

SPORTTISTARTTI -etävalmennus agilityohjaajille starttaa seuraavan kerran huhtikuussa 2.4.2018. Syöttämällä tietosi, liityt jonotuslistalle ja lunastat samalla 20 euron alennuksen, jonka jälkeen etävalmennuksen hinnaksi jää 60 euroa (sis. alkutesti, 14 treeniä, lopputesti, valmentaja Rosa-Marian etätuen sekä zemppaavan Facebook-ryhmän)

Sopivan haastavat treenit. Myös 2krt/viikko tahti työläiselle sopiva ja kerkesi muutakin! Kehitystä tuli ja sen huomasi nimenomaan siellä agilityradalla 🙂 Todella hyvä paketti!

Salla

SPORTTISTARTTI -etävalmennus syksy 2017

ROSA-MARIA

Kehonkieli kertoo koiralle enemmän, kuin tuhat sanaa

Moikka. Sporttitassun takana olen minä, Rosa-Maria Ikäheimonen. Olen harrastanut agilitya kahdessa eri kokoluokassa. Aloitin miniluokassa jackrussellinterrieri Pyryn kanssa ja tällä hetkellä olemme bordercollie TheJutin kanssa maksiluokassa.

Mistä Sporttitassun ajatus sitten oikein lähti?

Aloitin siis agilityn vuonna 2010 Pyryn kanssa. Hyvin nopeasti huomasin, että agility on vauhdikasta ja hauskaa tiimityötä koiran kanssa. Laji vei minut totaalisesti mennessään. Pyryn kanssa agilityn tekeminen tuntui erilaiselta kuin nykyään isolaukkaisen ja nopean maksikoiran kanssa.

Tarkoitan, että Pyryn kanssa ”riitti” hyvä kunto, jonka voimin jaksoin juosta pitkätkin ratatreenit väsymättä. Jalat eivät väsyneet eikä hengästyminen estänyt tekemästä uudestaan ja uudestaan. Lajivalmennusta löytyi helposti, mutta oheisharjoitteluun perehtynyttä valmentajaa ei ollutkaan tarjolla joka kaupungissa.

Kaipasin kuitenkin kovasti lajiharjoittelun tueksi valmentajaa, joka oli perehtynyt nimenomaan agilityurheilijan oheisharjoitteluun. Aloin opiskelemaan aihetta itsenäisesti ja kävin oppimassa ja treenaamassa muiden lajiien fysiikkavalmennuksissa. Pian huomasinkin, että agilitysta tuli huomattavasti helpompaa, kun panostin oheisharjoitteluun agilitytreenien ulkopuolella.

Treeniaikaa koiran kanssa ei tarvinnut enään kuluttaa siihen, etten hahmottanut mihin käsien, rintakehän ja jalkaterien tulee osoittaa. Mm. nopeus- ja räjähtävyysominaisuuksien parantumisen myötä pystyin reagoimaan paljon nopeammin tilanteisiin radalla sekä lähtemään liikkeelle oikea-aikaisemmin ja nopeammin.

Rohkeus ja itseluottamus omaan tekemiseen rakentui osaltaan oheisharjoittelun myötä. Aikaisemmin päässä jyskyttävä ”kiire” kaikkosi, koska tiesin, että “mä pystyn” ja “mä ehdin”

Käännekohta

Hyvän fysiikan merkityksen oivalsin erityisesti raskaana ollessani sekä muutamien kuukausien jälkeen lapsen syntymän jälkeen. Ei jäänyt epäselväksi, että heikko kehonhallintani, hitaat reaktiot sekä voimattomat jalat heikensivät tekemisemme laatua äärettömän paljon. Tämä kokemus oli  niin sanotusti “piste ii:n” päälle.

Kaiken oppimani, kokemuksieni ja oivalluksien kautta koin, että haluan auttaa myös muita kanssaharrastajia tulemaan paremmiksi ohjaajiksi koirilleen.

Tarina jatkuu. Sukeltaessani TheJutin  kanssa maksikoiran maailmaan, huomasin pian, että en pärjännyt enään kilpajuoksemisella. Minun täytyi alkaa ajattelemaan ihan uusiksi ponnistus- ja laskeutumispaikkoja, linjoja ja laukanvaihtoja. En väitä, etteikö pienemmissä kokoluokissa olevien koirien kanssa tarvitse näitä asioita pohtia! Päinvastoin.

Pyryn kanssa kuitenkin itse olin selvinnyt ilman tätä ajattelua -vain juoksemalla kovaa kaikkialle. Myös koiran taidot ja esteosaaminen saivat aivan uuden merkityksen omassa agilitykäsialassani. Koiran vahva esteosaaminen, taidot sekä fysiikka ovat ehdottomasti prioriteettilistan kärkipäässä.

Palataan takaisin TheJutiin. On koiria, jotka korjaavat ohjaajan virheet ja on koiria jotka eivät anna milliäkään periksi. TheJuti kuuluu jälkimmäiseen seurueeseen. Minun on oltava yksinkertaisesti ajoissa tilanteissa: sadasosasekuntikin epäröintiä niin voin todeta, että ”se meni jo!” Hyvän koordinaatiokyvyn ja ketterien jalkojeni avulla ohjaukset on helpompi tehdä ja tuntuu siltä, että tekeminen on sujuvampaa.

Askelmerkit osuvat useimmiten oikein ja ohjauskuviot ja suunnanvaihdot jatkuvat oikeaan suuntaan. Liikkeen suunta kun on tärkeä viesti koiralle.

Kehonkielihän kertoo koiralle enemmän kuin tuhat sanaa. Mihin rintakehä osoittaa, mihin jalkaterät osoittavat..

Oikea-aikainen ohjaus edellyttää ennenkaikkea oman koiran tuntemista sekä yhteistyön hioutumista yhteen. Kaikenlainen tekeminen yhteistyössä koiran kanssa -mukaanlukien agilitytreenit, ovat parasta harjoitusta tähän. Ohjaajan oheisharjoittelu ei korvaa lajiharjoittelua eikä sen tarvitse olla pois koiran esteosaamisen ja taitojen opettamisesta.

Hyvän fysiikan ansiosta treenisi laatu säilyy korkeana, koska jaksat tehdä koko treeniajan täysillä. Laatua ylläpitää myös se, että voit keskittyä sataprosenttisesti koiraasi, etkä siihen, että ”en jaksa” tai ”en ehdi” tai mitä tahansa, joka estää tekemästä parasta suoritustasi.

Entäs ne pitkät kisapäivät, kun ei meinaa jaksaa keskittyä siihen viimeiseenkin rataan?

Hyvän kunnon ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin myötä jaksaminen ja hyvä vireystila kannattelee läpi treeni- ja kisapäivän. Kilpailutilanteessa pieni nestehukka voi tuntua päänsärkynä, huonosti nukutut yöunet keskittymiskyvyn herpaantumisena ja heikko peruskunto siten, että et vain jaksa enään zempata sitä viimeistä rataa.

Mottoni onkin, että agilitykoiran takana on aina ihminen. Kun sinä voit hyvin, jaksat ylläpitää hyvää vireystilaa. Kun sinulla on hyvä koordinaatiokyky ja motoriikka pystyt tekemään ohjaukset oikea-aikaisesti. Kun olet treenannut nopeusominaisuuksia, pystyt toimimaan radalla nopeasti. Todennäköisyytesi onnistua -kasvaa.

Kaikelle mitä ihminen agilityradalla tekee, on järkiperäinen ja tieteessä todistettu perustelu. Juokseminen on liikkumisen perustaito, ohjauskuvioiden hallinta on motoriikan ja taidon kehittymistä, kiihdytysnopeus kasvaa mm. kun nopeusvoima kehittyy. Nämä lainalaisuudet ovat ollut tietoisuudessamme jo satoja vuosia. En minä ole keksinyt pyörää uudelleen!

“Agilitytreenien lomassahan tämän kaiken oppii!”

Ohjauskuvioiden hyvä hallinta vaatii toistoa ja toiston taustalla aina ymmärrystä mitä olet tekemässä: mihin jalka menee, missä käsi on, mihin katson, minne jalat osoittaa? Fysiikkavalmennus ei ole vain puhdasta kuntoa, vaan taidon oppimista, motoriikan hallintaa, analysointia ja ymmärrystä.

Et taatusti pysty ajattelemaan tätä puolta ja näitä asioita lajitreenin lomassa, kun treeniaika on rajoitettu ja haluat panostaa sinun ja koiran yhteiseen tekemiseen. Kaiken siellä radalla olisi hyvä tapahtua automaationa, flow-tilassa tai miten itse kukin asian haluaa ilmaista! Voit oppia tämän kaiken agilitytreenien lomassa -mutta pohjan rakentaminen agilitytreenien ulkopuolella nopeuttaa tätä prosessia sekä on reilumpaa koirallesi.

Sen sijaan, että murehtisit kisakenttien laidoilla sitä, kuinka olit myöhässä ja koirasi ajautui sen vuoksi väärälle esteelle. Taikka lyöt päätäsi treeneissä seinään, kun ohjauskuviot eivät vain taivu -voit tehdä asialle paljonkin. Tarkoitan tietenkin oheisharjoittelun aloittamista! Minä autan sinua. Kaikki palveluni ovat riskittömiä eli saat 100 % tyytyväisyystakuun. Miksi et siis ottaisi yhteyttä heti?

Terveisin: Rosa-Maria

Koulutus: lääketeknikko (2009), farmaseutti (2013), FAF personal trainer (2016), hierojaopiskelija (2018). Mukana useassa valmennustiimissä mm. SAGI:n TopTeam eteläisessä tiimissä kaudella -17-18.

ASIAKKAAMME KERTOVAT

“Mä olen TODELLA tykännyt näistä Rosa-Marian valmennuksista, eritoten tää 2:n. Ihan huippu! Mä olin jo oikealla tiellä mutta tää valmennus vei minut ainakin ihan uudelle levelille ja tajunnnantasolle! Minusta tässä 2:ssa ei ollut pelkästään kyse fysiikkavalmennuksesta vaan paljon isommasta ”ymmärryksen” tasosta just agilityyn ja siihen mitä tää laji vaatii . Eli arvostan oikeasti todella korkeelle Rosa-Marian ammattitaitoa ja kykyä puskee ihmisistä se ”oma äly” mukaan tekemiseen! 2:ssa pääsee oivaltamaan, vastaukset ei välttämättä ole valmiita. Eniten hienointa tässä on se että Rosa-Maria saa kaiken tämän tehtyä verkkovalmennuksen välityksellä, mihin ei kovin moni pysty! Ja sitten se kun joku tekee oikeesti sydämmellä sitä omaa juttuaan niin se vaan näkyy (ja tarttuu) ❤️ ja Rosa-Maria todellakin tekee! Tää on ihan must valmennus jokaiselle agilityharrastajalle! ps. edelleen vaan niin hemmetin innoissaan 2:n treeneistä”

Maarit Pohjola

SPORTTISTARTTI 2 -etävalmennus syksy 2017

“Valmentajana Rosa on ollut ihanan positiivinen, energinen ja kannustava. Hänen kanssa on ollut helppo tehdä yhteistyötä. Kuntosali ohjelmassa oli otettu hyvin huomioon minun ”heikkoudet” ja ”vahvuudet”. Eli ohjelma oli tehty juuri minulle. Aikaisempaa kokemusta kuntosali treenaamisesta minulla ei ole, mutta tämän projektin myötä olen päässyt hyvään alkuun. Ravintoasioihin Rosa on perehtynyt äärimmäisen hyvin. Sain hyviä neuvoja siihen miten tulisi syödä terveellisesti. Nyt olenkin pienin askelin mennyt parempaa suuntaan tässä asiassa. Olen älyttömän tyytyväinen näinkin lyhyessä ajassa saavutettuihin tuloksiin. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kiitos Rosalle, oot mahtava!!!”

Nainen, 38-vuotta

PT-ASIAKAS

Hyvä tyytyväinen fiilis on, pysyin terveenä koko valmennuksen ajan, pystyin tekemään treenit aikataulussa ja treeniohjelman ansiosta kuntoni on selkeästi parantunut. Ohjelmalta sain sen mitä halusinkin eli loistavan startin oman kunnon kohottamiseen. Seurakavereiden tuki oli tärkeää, teimme aina treenin2 kimpassa perjantaisin ja aiomme jatkaa niitä edelleen. Etävalmennus toimi kivasti, kun treeniohjeet videoineen oli selkeät. Kiitos sinulle hyvin toteutetusta valmennuksesta! ?

Nainen, 38-vuotta

SPORTTISTARTTI -etävalmennus

“Hyvä treeniohjelma myös tällaiselle ei-niin-huippukunnossa olevalle harrastajalle, oli helppo treenata oman tason mukaisesti kun ohjeet olivat selkeät ja kattavat. Oman kehonhallinta parani hämmästyttävän paljon ja nopeasti. Etävalmennuksen etuja oli myös ettei treenit olleet sidottu aikaan eikä paikkaan vaan ne pystyi tekemään aina silloin kun itselle parhaiten sopi.”

Leena

SPORTTISTARTTI -etävalmennus syksy 2017

“Todella hyvä ja kiva treeniohjelma. Kunto nousi kohisten ja yllättävän helposti kun teki oikeita asioita oikein. Kun treenit on suunniteltu agilitya silmällä pitäen, niin tulokset tuntuvat heti radalla ja oma motivaatio on kohdallaan. Tämä nosti upeasti treeni-intoa jatkoonkin”

Essi

SPORTTISTARTTI -etävalmennus syksy 2017

“Pakko kehua vähän! Oon niin innoissani noista treeneistä! Oikeat lihakset ovat vahvistuneet, en oo kuitenkaan yhtään jumissa. Urheiluvammoista kärsineet jälkani olivat menettäneet kaiken ponnistusvoiman ja joustavuuden ja se tuntuu palautuvan! Lisäksi treenit ovat sopivan vaihtelevia, rankkoja, mutta hauskoja! Tää on niin kivaa-agiradallakin vauhti tuntuu helpommin irtoavan! Olinkin jo niin kyllästynyt tunnin pk-juoksulenkkeihin…

Nainen, 47-vuotta

SPORTTISTARTTI  – etävalmennus